Kolega me upozornil ta tuto diskuzi, ktera se zde rozpoutala :-)
myslim, ze by bylo vhodne se vyjadrit z te "druhe strany"
ISP admin se zacal vyvijet pred nekolika lety puvodne pro jednu firmu. Postupem casu se udelali jeste asi 4 dalsi instalace. Jeste pozdeji za nami chodili provideri, kteri rikali, ze by takovy system potrebovali, ale zde zde chybi fakturace , mikrotik .... tak jsem na systemu trochu "makli" a dnes mame temer 130 instalci v CZ, SK a UA. Pres system bezi problizne 120tis koncovych uzivatelu.
Udrzet nejakou vyvojou linii pri takovemto poctu uzivatelu neni vubec jednoduche, protoze kady provider ma nejake sve "overene" postupy, jak urcite problemy resit a musi se prispuspobit a nebo musime udelat upravu admina, ktera vsak nesmi ovlivnit zase dalsi uzivatele, kteri jiz urcite funkce pouzivaji a neni mozne jim je radiklane zmenit.
Z toho plyne:
1. nekteri provideri maji pocit ze nektere nefunguji jak by si predstavovali, protoze je drive pouzivali jinak
2. nekteri provideri maji pocit, ze jim nevychazime vstric, protoze onic cheji tlacitko zelene a nikoli modre. Toto je pro nektere neprekonatelny osobni problem.
3. nekteri admini maji osobni problem s tim, ze uz nejsou nenahraditelni , protoze pres admina muze managovat klienty kdokoli i nekdo jiny, nez bozsky "admin". Jeho karma "boha" je nausena a snazi se nam dokazat, ze vsechno delame spatne a jen "on" vi jak se to ma delat spravne.
4. zase na druhe strane je pozitvni, ze jeden provider vymysli nejakou peknou "vychytavku" my ji zapracujeme a ostatni provideri to nakonec oceni, protoze podobny problem nedokazali resit a nebo jej resili slozite
5. snazime se zapracovat dulezite pozadavky. Nekteri provideri vsak maji pocit, ze pri jejich 300 uzivatelich nas budou stale "otravovat" s nejakymy nesmysly, ktere nejsou z naseho pohledu podstane ( napriklad zelene tlacitko misto modreho ). Tito provideri nedokazi pochopit, ze system pouziva take nekdo jiny a diky tomu nemame o namety na vylepseni nouzi ;-)
6. za tu dobu mam jeden duleziti poznatek. Pokud provider zacne delat internet, ma 50-100 uzivaltelu, tak vsechny lidi zna, ma 5 AP, takze mu vse funguje a ma pocit, ze to dela o 200% lepe nez jeho konkurence, ktera ma 2000 klientu. V teto dobe ma jeste admin delat si vlastni system na spravu a evidenci klientu. pokud se dostava na 500 klientu, tak zjisti, ze uz nemam tolik casu, na "pilovani" sveho sysytemu. uz ma 20 AP, tak se obcas nedo podela, zarusi .... Toto je spravna doba na zvazeni zda pouzivat vlastni system, ktery si musi vyvijet, ale zase si jej udela podle svych potreb a nebo zvolit nejake hotove reseni. Pokud ma provider 1000 klientu a vice, tak uz moc dobe vi, ze se neco podela zrovna v dobe, kdy to nejmene potrebuje a take vi, ze bez poradneho systemu se neobejde.
co se tyka manualu, tak to vim, ze je nase slabina. Na druhe strane se jiz vice jak rok snazim sehnat cloveka, ktery pro nas tento manual udela a bude jej udrzovat. To je take docela problem, protoze "rejpalu" a "chyraku", kteri vi co je vsechno spatne je dosti. To jsou vetsinou lidi, kteri v zivote nic nenaprogramovali, ale jinak vi vsechno. Ale sehnat cloveka, ktery se vyzna v admin a umi napsat prehledny manual je neskutecny problem, takze pokud se nekdo prihlasi , tak budeme radi :-)
ja osobne si myslim, ze ISP admin je dobry system ( co jineho by jsem si take mohl myslet :-)) i kdyz ma sve mouchy. Ale ukazte mi system, ktery pri takovem rozsahu nasazeni je bezchybny. Rad se poucim. napriklad pokud neco nefunguje ve $WIN, tak to nikoho nevzrusuje a bere to jako uplne normalni vec:-)
take preji TweetyLBC hodne uspechu ve vyvoji. Hlavne jsem zvedav na tu komunikaci s Mikrotikem v BASHi :-) pokud pouziva API, tak nevim k cemu bude pouzivat duplicitni SSH, ale to neni nas problem. To je presne pripad vyse uvedeno. Kolega vi, ze to delame spatne, nevim, ze kde sice dosel k nazoru, ze system prepisuje celou konfiguraci kazdych 10 minut ( admin prenasi pouze rozdily a to pouze v pripade pozadavky na zmenu napriklad rychlosti klienta ),ale tesim se na vysledek napriklad po roce vyvoje ;-)
za ISP admin
Zdravi Dusan Sys,
PS: tak, a ted se do me muzete pustit ;-)