Pokud by Vás k problematice něco zajímalo, tady je vyjádření k tomuto kontrénímu podání na základě §115, je to přímo ředitele státní kontroly el. komunikací, tak si toho važte :)
Pokud do toho budete šťourat, mohu Vám zaručit že k Vám příjdou na kontrolu a stopro něco najdou, protože na vydloubávání křupanů z horní dolní jsou namakaní.
Tohle fórum maj za domácí úkol, tak bacha na nicky
Vyrozumění dle § 6 odst. 4a zákona č. 127/2005 Sb., zákon o elektronických
komunikacích
Vážený pane Peterko,
Český telekomunikační úřad (dále jen „Úřad“) obdržel dne 6. 2. 2015 Váš dotaz
s odkazem na § 6 odst. 4 písm. a) zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích
a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon
o elektronických komunikacích“), který stanovuje v rámci zásady transparentnosti Úřadu
povinnost poskytovat podnikatelům poskytujícím veřejně dostupné služby elektronických
komunikací a uživatelům s předstihem všechny informace, které jsou rozhodující pro
posouzení věci a jejichž poskytnutí nebrání ustanovení zvláštního právního předpisu, aby
byla umožněna předvídatelnost jednání Úřadu v případech, kde tento zákon s určitým
stavem spojuje právo nebo povinnost Úřadu konat. Váš dotaz byl směřován na přípis Úřadu
odlišné povinné osobě ve smyslu ustanovení § 115 odst. 1 a 3 písm. e) o poskytnutí
informací ve formě přesné topologie a popisu RLAN sítí provozovaných dle podmínek
uvedených ve všeobecném oprávnění č. VO-R/12/09.2010-12 k využívání rádiových
kmitočtů a k provozování zařízení pro širokopásmový přenos dat v pásmech 2,4 GHz až 66
GHz.
O uvedené informace Úřad požádal z důvodu prověření dodržování podmínek
využívání rádiových kmitočtů stanovených ve všeobecném oprávnění č. VO-R/12/09.2010-
12 povinnou osobou.
V reakci na Vaše podání a žádost o rozbor důvodnosti požadavku ČTÚ o poskytnutí
informací povinnou osobou v souladu s § 115 zákona, kterou jste vyjádřil ve svých
dovozených otázkách, bychom si dovolili uvést následující:
Dle § 108 odst. 1 písm. a) zákona o elektronických komunikacích, kterým je
vymezena jeho působnost, Úřad mimo jiné vydává všeobecná oprávnění, rozhoduje o jejich
změně nebo zrušení a vede evidenci podnikatelů v elektronických komunikacích. Všeobecné
IČO: 70106975
oprávnění je vydáváno jako opatření obecné povahy (§ 9). Evidence podnikatelů je vedena
na základě údajů obsažených v oznámení (§ 13). Jde o veřejně přístupný seznam, vedený
v elektronické podobě (§ 14 odst. 3). Dle § 108 odst. 1 písm. b) zákona o elektronických
komunikacích Úřad vydává opatření obecné povahy, které je vymezováno jako specifický
institut, který se týká práv a povinností neurčitého počtu subjektů nebo není konkrétně určen
jeho předmět, avšak není právním předpisem ani konkrétním správním aktem. Jeho funkcí je
zajistit určitou úroveň práv adresátů, jejichž práva a povinnosti jsou úkonem dotčeny, aniž by
byly výslovně uvedeni jako účastníci řízení. Je vydáváno pouze na základě výslovného
zákonného zmocnění (např. § 9, § 16 nebo § 17). Dle § 108 odst. 1 písm. i) zákona
o elektronických komunikacích Úřad ukládá povinnosti nepeněžitého plnění jako např.
povinnost dodržovat síťové plány (§ 62 odst. 3), či povinnost zajistit spojení koncových bodů
(§ 79 odst. 2). Dle § 108 odst. 1 písm. o) zákona o elektronických komunikacích Úřad
vykonává správu radiových kmitočtů a čísel, včetně vedení jejich databáze. Práva a
povinnosti související s výkonem správy radiových kmitočtů jsou upraveny zejména v § 15
a násl., v případě čísel v § 28 a následujících tohoto zákona. Způsob vedení databáze není
výslovně předepsán, přičemž skutečnost, že se tak má dít elektronicky, plyne z toho, že
databáze je přístupná i způsobem umožňujícím dálkový přístup. Dle § 108 odst. 1 písm. p)
zákona o elektronických komunikacích provádí výběrová řízení a monitorování dodržování
závazků vyplývajících držitelům přídělů rádiových kmitočtů z výběrových řízení. Výběrové
řízení se provádí pro příděl radiových kmitočtů (§ 21), dále pro udělování oprávnění
k využívání čísel zvláštní ekonomické hodnoty (§ 31) a při určení poskytovatele univerzální
služby (§ 39). Dle § 108 odst. 1 písm. q) zákona o elektronických komunikacích zabezpečuje
harmonizaci využívání rádiového spektra a harmonizaci číslovacích plánů. Požadavek na
harmonizaci je obsažen v článku 9 rámcové směrnice 2002/21/ES a rozhodnutí
676/2002/ES, když postup při harmonizaci čísel upravuje zejména § 28 tohoto zákona. Dle §
108 odst. 1 písm. bb) zákona o elektronických komunikacích provozuje informační systémy
podle tohoto zákona a automatizovaný systém monitorování kmitočtového spektra. Je
povinen provádět systematické monitorování efektivního využívání rádiového spektra držiteli
individuálních oprávnění k využívání rádiových kmitočtů (§ 18) a systematické monitorování
dodržování závazků vyplývajících držitelům přídělů rádiových kmitočtů z výběrových řízení (§
21). Za tímto účelem je oprávněn shromažďovat příslušné údaje od dotčených držitelů
individuálních oprávnění k využívání rádiových kmitočtů, kontrolovat věrohodnost
poskytnutých údajů, vyhodnocovat plnění podmínek, které byly uloženy držiteli přídělu
rádiových kmitočtů (§ 22) ve výběrovém řízení. Dle § 108 odst. 1 písm. n) zákona
o elektronických komunikacích ukládá, vybírá a vymáhá pokuty za porušení povinností.
Porušení povinností podle tohoto zákona může naplnit skutkovou podstatu správního deliktu
(§ 118 - § 120), pokud se jej dopustí právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba, nebo
přestupku, jehož pachatelem může být nepodnikající fyzická osoba a pokuty nejen ukládá,
ale také vybírá a vymáhá.
Dle § 108 odst. 1 písm. m) zákona o elektronických komunikacích vykonává kontrolu
elektronických komunikací, vyhledává a odstraňuje zdroje rušení. Toto ustanovení je dále
rozvedeno v § 113 zákona o elektronických komunikacích, podle kterého Úřad vykonává
kontrolu elektronických komunikací. Podle ustanovení § 113 odst. 2 téhož zákona tím, že
kontroluje plnění povinností a podmínek stanovených tímto zákonem, prováděcími právními
předpisy, opatřeními obecné povahy, rozhodnutími a rozhodnutími o ceně vydanými na
základě tohoto zákona. Úřad dále kontroluje využívání rádiových kmitočtů a čísel.
Předmětem kontroly je soulad jednání tzv. povinných osob nejen s právními předpisy
a opatřeními obecné povahy, ale také konkrétními správními akty. Jedná se o zákonem
vymezenou působnost Úřadu, jejíhož výkonu se Úřad nemůže nijak zprostit a je povinen
popsanou kontrolní činnost za dodržení zákonem stanovených podmínek vykonávat. Pokud
se jedná o procesní stránku výkonu kontrolní činnosti, pak je tato v obecné rovině upravena
zákonem č. 255/2012 Sb., kontrolním řádem (dále jen „kontrolní řád“). Co se týká
působnosti, tento zákon upravuje postup orgánů moci výkonné, orgánů územních
samosprávných celků, jiných orgánů a právnických nebo fyzických osob, pokud vykonávají
IČO: 70106975 2/6
působnost v oblasti veřejné správy („kontrolní orgán“), při kontrole činnosti orgánů moci
výkonné, orgánů územních samosprávních celků, jiných orgánů, právnických a fyzických
osob („kontrolovaná osoba“). Kontrolní orgán při kontrole zjišťuje, jak kontrolovaná osoba
plní povinnosti, které jí vyplývají z jiných právních předpisů nebo které jí byly uloženy na
základě těchto předpisů.
Dle § 113 odst. 3 zákona o elektronických komunikacích při kontrole využívání
rádiových kmitočtů kontrolující zjišťují dodržování podmínek stanovených v přídělu rádiových
kmitočtů, všeobecném oprávnění nebo v individuálním oprávnění k využívání rádiových
kmitočtů i monitorováním rádiových kmitočtů. Monitorování rádiových kmitočtů je
zpravidla prováděno bez předchozího bezprostředního upozornění osob využívajících
rádiové kmitočty, které mají být monitorovány. Kontrola využívání rádiových kmitočtů se týká
nejen toho, jak jsou dodržovány technické parametry, ale také další podmínky stanovené ve
všeobecném či individuálním oprávnění, tedy včetně toho, zda jsou např. dodržovány
podmínky ochrany občanů, povinnosti plynoucí z mezinárodních smluv a jiné (§ 18).
Toto ustanovení zákona o elektronických komunikacích připouští provedení
kontroly využívání rádiových kmitočtů monitorováním, které je zpravidla možné provést
bez předchozího upozornění subjektů provozujících předmětná zařízení. Ze zjevných důvodů
je takový postup jednak hospodárný z hlediska činnosti Úřadu jako kontrolního orgánu,
jednak šetrný ke kontrolovanému subjektu, neboť provedení kontroly ho v případě, že Úřad
neshledá žádné závady, nijak dále nezatěžuje a kontrola obvykle proběhne bez toho, že by
provozovatel zařízení byl Úřadem jakkoli oslovován – např. oznámením o zahájení kontroly,
požadovanou součinností v průběhu kontroly, která dle rozsahu může trvat i několik týdnů či
měsíců. Úřad tedy opět ze zřejmých důvodů upřednostňuje výkon kontrolní činnosti
popsaným způsobem a máme za to, že takový postup je výhodný i pro kontrolované subjekty
a plně vyhovuje i ustanovení § 9 písm. b) kontrolního řádu, podle kterého kontrolní orgán
šetří práva a oprávněné zájmy kontrolované osoby, povinné osoby i třetích osob.
Aby Úřad mohl popsaným způsobem kontrolu monitorováním připravit a provést, je
nezbytné, aby měl k dispozici údaje, o které požádá, přičemž žádost je formulována obecně,
protože ve Vámi uvedeném případě Úřad nemůže předjímat skutečnost, na jakém principu
povinná osoba zprostředkovává službu širokopásmového přístupu k internetu. V případě
použití technologie založené na protokolu podle standardu IEEE 802.11 jsou od dotčené
osoby vyžadovány pouze informace o přístupových bodech (zařízení provozovaná v režimu
Master). Pokud je v tomto standardu zřízena a provozována i infrastruktura sítě RLAN, tak
jsou vyžadovány i informace o obou stranách směrových spojů (režim Master i Client).
V případech proprietárních protokolů (jako např. Motorola Canopy, Trango) jsou od povinné
osoby vyžadovány mimo přístupových bodů i informace o pevně instalovaných klientských
stanicích. Služba RLAN skutečně je v rámci Národní kmitočtové tabulky a Plánu využití
rádiového spektra (PV-P/24/06.2012-9 pro kmitočtové pásmo 4200 – 5925 MHz) v intencích
regulatorního rámce definovaná jako pohyblivá. Nelze však oprávněně předpokládat, že
uvedená „pohyblivost části sítě“ se týká pevně instalovaných přístupových bodů a pevné
instalované infrastruktury sítě. Sítě RLAN jsou totiž využívány při zprostředkování služby
přístupu k internetu dominantně k překlenutí „poslední míle“ k zákazníkovi, a jsou tedy
případnou mobilitou dotčena jen některá klientská vysílací zařízení. V tomto případě jsou ve
smyslu shora uvedených skutečností vyžadovány zeměpisné informace jen u pevně
instalovaných klientských zařízení v sítích s proprietárním protokolem. V obecné rovině lze
povinné osobě v případě pochybností doporučit, aby pokud si není zcela jista, jaké informace
má Úřadu předložit, kontaktovala příslušného pracovníka Úřadu, který jí na požádání
ochotně vysvětlí shora uvedené skutečnosti. Jméno příslušného pracovníka Úřadu spolu
s telefonickým kontaktem je uvedeno vždy v konkrétní žádosti.
K Vašim vyjádřeným pochybnostem o všeobecné znalosti určování polohy ve
standardu WGS 84 si dovolujeme uvést, že není zřejmé, jaké oslovené subjekty máte na
mysli, které s tímto požadavkem mají problém, ale z našich zkušeností vyplývá, že většina
IČO: 70106975 3/6
oslovených subjektů se s tímto požadavkem vyrovnává naopak bez problémů. Pro Vaši
informaci uvádíme, že WGS 84 je tzv. Světový geodetický referenční systém z roku 1984
(World Geodetic System 1984), tento systém se u nás oficiálně používá od roku 1998 jako
standardní systém při satelitní navigaci GPS a postup při určení polohy naleznete v každém
manuálu k přijímači GPS, který je již běžnou součástí i mobilního telefonu. Nicméně je nutné
zdůraznit, pokud by některý subjekt měl problém s určením umístění svých radiových
zařízení tímto způsobem například, že by si vedl tištěnou mapu v souřadnicovém systému S-
JTSK/95 nebo S-42 a v ní zaznamenával polohu svých zařízení, pak by mohlo dojít
k nepřesnostem, díky rozdílnému souřadnicovému systému tištěné mapy a údajů přijímače
GPS (pokud neobsahuje SW pro převod souřadnic). Proto opět dodáváme, že je možno se
individuálně domluvit na jiné formě specifikace umístění zařízení. Pokud subjekt poskytuje
veřejně dostupné služby, tak jistě vede přehled svých účastníků a jejich účastnických smluv
dle § 63 zákona apod. nebo má uzavřeny smlouvy o umístění zařízení, opravdu těch
možností je mnoho.
V této souvislosti je nutné dále poukázat na ustanovení § 115 odst. 1 zákona
o elektronických komunikacích, podle kterého povinná osoba poskytne Úřadu na jeho žádost
a v jím stanovené přiměřené lhůtě, formě a rozsahu úplné a pravdivé informace včetně
finančních a údaje a podklady, které jsou nezbytné k plnění činností, k nimž je podle
tohoto zákona Úřad příslušný (k tomu viz výše), přičemž tyto podklady mohou být podle
odstavce 3 písm. e) zákona vyžadovány pro kontrolu plnění povinností a podmínek
stanovených všeobecným oprávněním, oprávněním k využívání rádiových kmitočtů nebo
oprávněním k využívání čísel. Žádný právní předpis skutečně nestanoví v přesném výčtu
údaje, jež by měla povinná osoba evidovat, nicméně se nepochybně stále jedná o údaje, jež
jsou nezbytné k plnění činnosti, ke které je Úřad ze zákona příslušný, a které je z tohoto
důvodu oprávněn vyžadovat. Pokud Úřad požadované informace obdrží, může provést
kdykoli kontrolní měření předmětných zařízení bez toho, že by jakýmkoli způsobem
zatěžoval povinnou osobu, tak i konkrétní osoby, jež předmětná zařízení provozují.
Dalším způsobem provedení kontroly využívání rádiových kmitočtů, který je
však již méně šetrný ke kontrolovaným subjektům a povinným osobám, avšak je plně
v souladu jak s citovaným ustanovením § 113 zákona o elektronických komunikacích tak
i kontrolním řádem, je provedení fyzické kontroly u kontrolované osoby. V případě takového
postupu je v souladu s § 5 kontrolního řádu kontrola zahájena buď předložením pověření ke
kontrole kontrolované osobě, případně jiné osobě, která je na místě kontroly přítomna, nebo
doručením oznámení o zahájení kontroly kontrolované osobě, nebo provedením prvního
z kontrolních úkonů bezprostředně předcházejících předložení pověření ke kontrole
kontrolované osobě nebo povinné osobě, jež je přítomna na místě kontroly, pokud je
provedení takových kontrolních úkonů k výkonu kontroly třeba. Dle § 7 kontrolního řádu je
kontrolní orgán v souvislosti s výkonem kontroly oprávněn vstupovat do staveb, dopravních
prostředků, na pozemky a do dalších prostor s výjimkou obydlí, jež vlastní nebo užívá
kontrolovaná osoba anebo jinak přímo souvisí s výkonem a předmětem kontroly, je-li to
nezbytné k výkonu kontroly. Dle § 8 písm. c) kontrolního řádu je kontrolní orgán dále
oprávněn požadovat poskytnutí údajů, dokumentů a věcí vztahujících se k předmětu kontroly
nebo k činnosti kontrolované osoby a dle písmena f) téhož paragrafu dále vyžadovat od
kontrolované osoby a povinné osoby další součinnost potřebnou k výkonu kontroly. Dle § 9
písm. a) kontrolního řádu je kontrolující osoba povinna zjistit stav věci v rozsahu nezbytném
pro dosažení účelu kontroly a v závislosti na povaze kontroly doložit kontrolní zjištění
potřebnými podklady. Dle § 10 odst. 2 kontrolního řádu je kontrolovaná osoba povinna
vytvořit podmínky pro výkon kontroly, umožnit kontrolujícímu výkon jeho oprávnění
stanovených kontrolním řádem, poskytovat k tomu potřebnou součinnost a podat ve lhůtě
určené kontrolujícím písemnou zprávu o odstranění nebo prevenci nedostatků zjištěných
kontrolou, pokud o to kontrolující požádá. Obdobně je povinná osoba (tedy osoba odlišná od
osoby kontrolované, která kontrolované osobě dodává nebo dodala zboží nebo ho od ní
odebrala či odebírá, koná nebo konala pro ni práce, anebo jí poskytuje nebo poskytovala
IČO: 70106975 4/6
služby nebo její služby využívala či využívá, případně se na této činnosti podílí nebo podílela
– v tomto konkrétním případě by povinnou osobu nepochybně byli účastníci, s nimiž má
kontrolovaný subjekt uzavřenu účastnickou smlouvu) dle § 10 odst. 3 kontrolního řádu
povinna poskytnout kontrolujícímu součinnost potřebnou k výkonu kontroly, nelze-li tuto
součinnost zajistit prostřednictvím kontrolované osoby. Neposkytnutí součinnosti je pak
podle § 16 odst. 1 kontrolního řádu správním deliktem, za jehož spáchání je možné uložit
pokutu až do výše 500 000 Kč kontrolované osobě a do výše 200 000 Kč povinné osobě.
Je tedy na kontrolované osobě, zda poskytne Úřadu požadované informace, jež by
Úřadu umožnily provést kontrolu využití rádiových kmitočtů monitorováním, nebo informace
odmítne poskytnout s tím, že Úřad potom bohužel nemá jinou možnost jak zkontrolovat
využití rádiových kmitočtů a dodržování plnění povinností a podmínek stanovených zákonem
o elektronických komunikacích a v tomto případě všeobecným oprávněním č. VO-
R/12/09.2010-12, než provedením fyzické kontroly dle citovaných ustanovení kontrolního
řádu. V souladu s uvedeným vždy Úřad též vyrozumívá povinnou osobu o tom, že
nepředložení informací, údajů a podkladů vyžádaných dle ustanovení § 115 zákona
o elektronických komunikacích je zároveň správním deliktem podle § 118 odst. 5 písm. b)
zákona o elektronických komunikacích a Úřad je za takový delikt podle § 118 odst. 22 písm.
a) téhož zákona oprávněn uložit pokutu do 2,000.000 Kč.
Pro úplnost dodáváme, že tuto kontrolu by Úřad byl oprávněn provést i v případě, že
by údaje byly poskytnuty, a to dle § 115 odst. 5 zákona o elektronických komunikacích, podle
kterého je Úřad oprávněn provést kontrolu informací, údajů a podkladů předložených podle
odstavců 1 až 3 § 115, přičemž Úřad při kontrole postupuje podle zvláštního právního
předpisu, kterým je v tomto případě kontrolní řád. Jak již bylo několikráte uvedeno shora,
v případě, že by monitorováním využití rádiových kmitočtů nebyly zjištěny závady, nebyl by
k provedení kontroly dle kontrolního řádu důvod a Úřad by tedy dle § 115 odst. 5 zákona
o elektronických komunikacích nepostupoval.
Pokud se jedná o Vaši námitku, že Úřad nepostupuje v souladu s § 7 odst. 1
správního řádu, je nezbytné uvést, že tato námitka není důvodná. Dle § 7 odst. 1 správního
řádu mají dotčené osoby při uplatňování svých procesních práv rovné postavení. Správní
orgán postupuje vůči dotčeným osobám nestranně a vyžaduje od všech dotčených osob
plnění jejich procesních povinností rovnou měrou. Na základě tohoto ustanovení,
v případě, že Úřad provádí jakýkoli úkon v rámci výkonu své zákonem vymezené působnosti
(např. provádí kontrolu, vede správní řízení apod.), mají dotčené osoby v rámci těchto úkonů
vždy rovné postavení. Úřad v žádném případě nepřiznává, ani neupírá žádné dotčené osobě
více nebo méně práv, než těch, jež jsou jí přiznány zákonem. Dotčená osoba je vždy o svých
procesních právech a povinnostech poučena a v jejich výkonu nebo uplatnění není Úřadem
nijak omezována. Od uplatnění procesní rovnosti dotčených osob je však nutné důsledně
odlišit správní uvážení Úřadu v rámci výkonu jeho působnosti. Je na uvážení správního
orgánu, u kterých konkrétních subjektů v daný moment kontrolu provede, samozřejmě za
předpokladu dodržení všech zákonných podmínek (včetně zachování zmíněné procesní
rovnosti dotčených osob). Provedení kontroly dodržování kmitočtové kázně u jednoho
subjektu v žádném případě neznamená, že tento subjekt je jakýmkoli způsobem
diskriminován, či jinak znerovnoprávněn vůči ostatním subjektům povinným dodržovat stejné
zákonné povinnosti, u kterých v daný moment kontrola provedena nebyla. Pro snadnější
pochopení je možné tento postup přirovnat k namátkové silniční kontrole prováděné Policií
ČR. Všichni účastníci silničního provozu jsou povinni dodržovat dopravní předpisy, při silniční
kontrole však nejsou policisty zastavována všechna vozidla, ale pouze některá, vybraná na
základě uvážení policisty. Závěrem, v souladu s tím, jak jste ve svém podání žádal,
přikládáme strukturu žádostí o informace o provozovatelích RLAN sítí za rok 2014: Fyzické
osoby s registrací u Úřadu jako podnikající – 70 žádostí, Fyzické osoby neregistrované
u Úřadu – 0 žádostí, Právnické osoby s registrací u Úřadu – 94, Občanské sdružení, spolky
IČO: 70106975 5/6
apod. s registrací u Úřadu - 6, Občanské sdružení, spolky bez registrace u Úřadu – 13. Pro
úplnost uvádíme i celkový počet kontrolovaných subjektů za rok 2014, který ve vztahu
k dodržování podmínek VO-R/12/09.2010-12 činil 390 subjektů a vlastních kontrol bylo
celkem 608.
Ing. Miroslav Charbuský v. r.
ředitel odboru kontroly a ochrany spotřebitele