No to s těmi všemi subjekty to právě není ve sporu, prostě vytipovat oblasti na prd na jedné straně a vyhlásit řízení, do kterého se může přihlásit každý, kdo v oboru něco dělá resp. prokáže, že něco umí, a mezi ně tu zátěž rozdělit. Pokud se do toho může přihlásit každý, tak tam jistý férový prvek je. A udělat to na úrovni osob jako takových, tj. firma by dodala seznam lidí, které jsou k dispozici a mají na takovýto projekt časové dispozice a odměňovat ne firmu jako celek, ale podle jednotlivců od kusu, prostě z nich udělat jeden velký pracovní tým a odměnit je z dotací rovným dílem podle odvedené práce. Vzhledem k tomu, že dotací je vždy nějaké procento, tak by to vypadalo třeba tak,že firma A dodá 100 lidí, cash neomezený, dotaci dostane ovšem úměrnou jen 100 lidem a jejich odvedené práce, takže neshrábne celou, ale jen její podíl, na který má nárok. Malý ISP Franta a Pepa dodají sebe samy - 2 lidi, cash mají jen 100k, dotaci dostanou dejme tomu 200k, protože nevyčerpají svou kvótu. Firma Jirka a Marek na to jde chytřeji, dodá taky 2 lidi, má volných 100k, ale půjčí si 400k z banky, takže dostane dotaci v plné výši dejme tomu třeba 1M coby strop připadající na 2 pracanty. A motivovat primárně nejen k jednorázové výstavbě, ale k té letité následné správě. Pokud by se dotyčný již o zapadákovy starat nemohl, tak by tu část sítě prostě nabídl ostatním z programu. Časem by se ten subjekt stejně mohl osamostatnit (jako nějaká právní forma, třeba i neziskovka), případně prodat po částech místním ISP např. formou aukce, dotace jsou vždy vázané na nějaké fixní období dotovaného subjektu, že musí splňovat nějakou podmínku dotace x po dobu y let. Tohle nejsou neřešitelné problémy, spíš nastavení parametrů. Pokud se totiž začne od konce, tak je aspoň jistota, že ta dotace bude účelná (bude tam podklad - obec prokazatelně řekne, že na svém území má lidi s netem na prd), a spravedlivá (může se přihlásit úplně každý - rovnost šancí). Problém ČR oproti Evropě je, že stejně jako jsme byli zemí, kde je více spisovatelů než čtenářů, tak jsme zemí, kde je více poskytovatelů než uživatelů. To jinde není.
Že dotace jako takové jsou špatně samy o sobě, o tom není sporu. Efekt dotací v naší kotlině, je jen krásným příkladem - přínosem dotace je zatím strach, závist, nejistota, vztek, beznaděj a další podobné prospěšné věci. Pak se musí vymýšlet způsoby, jak je rozdělit a kočkopsy. Ale pokud mají být dotace spravedlivé, musí být možnost se o ně přihlásit pro každého stejná. tj. rovné šance a to nejde zajistit jinak než od rovných parametrů, které mají všichni účastníci stejné - jediným rovným parametrem v tomto případě jsou ruce, hlava a nohy. Bohužel dotace jsou jen na procenta, takže i když fér by bylo spíš založit nový subjekt se 100procentním financováním z dotací, protože každý je jinak bohatý či chudý, tak tady se musí vymyslet něco "jen" co nejméně nerovného a křiklavého. Snaha to spláchnout do hajzlu je samozřejmě ideálním řešením.
Jinak to, co jsem tu napsal, neberte jako nějaké směrování k cíli, jen když si to tak vememe, tak snaha je defacto velmi podobná, stát chce založit nový subjekt pro dotace, a ten vybuduje NĚCO centrálního ala CETIN s. o. a samozřejmě se tím problém odsouvá jen o level dál (kdo to bude stavět a za kolik, proč a komu a jak, a kdo bude dělat výběrka, a protože jsme v Česku, tak všichni už řvou, že to bude tunel). To už založení subjektu s rovnými šancemi a jít na to ne od středu nějakou centrální infrastrukturou řízenou od stolu, ale od konce od jednotlivých vesnic, vypadá logičtěji.